Председник Стручног савета Горан Томић, четврти на листи за новосадске одборнике на листи МЕТЛА 2020 говорио је за портал Мој Нови Сад

О новосадским трамвајима из прошлости и будућности водили смо разговор са инжењером Гораном Томићем, председником Стручног савета Покрета МЕТЛА 2020 и четвртим на листи кандидата за одборнике у Скупштини Града Новог Сада.

Трамвај у Новом Саду је уведен давне 1911. године као једно од технолошких чуда оног доба. Успешно је служио Новосађанима скоро 50 година. Како Ви гледате на ту новосадску трамвајску прошлост? 

Два светска рата је прешло преко новосадских улица и то је неминовно оставило трага и на функционисање трамваја. Због тешких историјских околности није се благовремено улагало у одржавање и унапређење трамвајског превоза. Као последица таквог стања, трамвај је дошао у такво техничко стање да су га Новосађани од милоште прозвали „Трчика“. Веле да се човек могао возити трамвајем, и када му досади тада искочи из трамваја и трчкара поред њега, да протегне ноге и опет уђе у трамвај.

Педесетих година прошлог века су се појавили нови аутобуси са дизел моторима, гориво мало скупље од воде, а „Трчика“ стар, запуштен, неодржаван и неефикасан. Уз велики замах индустријализације, промене урбане матрице, донета је одлука да се трамвајске шине демонтирају 1958. године. Једна кола старог „Трчике“ су дуго била изложена на Петроварадинској тврђави, кога су нове генерације Новосађана гледале са знатижељом и поредили га са оним из холивудских филмова.

Ал’ дошло време, све се преокрене, како песма вели. Цена нафте је расла из године у годину, баш као и број становника нашег Града. Растао је и број возила на улицама, толико, да је достигао број од 370 возила на 1.000 становника, што је повећање од 28% за последњих осам година.

Шта Вас је заинтересовало за поновно увођење шинског саобраћаја у Нови Сад и како би то изгледало?

Већ годинама уназад примећују се забрињавајући негативни трендови повећања вожњи аутомобилом, смањивања пешачења до циљних дестинација, као и смањење учешћа превоза путника јавним превозом у саобраћају града. У овим лошим трендовима једини изузетак је бициклистички саобраћај, који се удвостручио али он укупно, ипак, врло мало учествује у превозу путника.

Како обично бива, сви ови лоши трендови утицали су битно на повећање загађења ваздуха, кога смо сви били свесни ове зиме.

Све ово је мотивисало Покрет „Метла 2020“ да покрене процедуре, током предстојећег мандата у Скупштини Града Новог Сада, за изградњу прве трамвајске линије у Новом Саду, а према Студији који је израдио Факултет техничких наука у Новом Саду.

Нову трамвајску мрежу би чинило 5 линија и то: 
• Трамвајска линија 1 – Ново Насеље – Центар – Лиман ИВ
• Трамвајска линија 2 – Железничка станица – Сремска Каменица И (Мишелук)
• Трамвајска линија 3 – Ново Насеље – Центар – Сремска Каменица (Мишелук)
• Трамвајска линија 4 – Ново Насеље – Центар – Петроварадин
• Трамвајска линија 5 – Лиман ИВ  – Центар – Петроварадин.

Окретнице трамваја би биле на садашњим окретницама аутобуских линија на Новом Насељу, Железничкој станици, Лиману ИВ, Петроварадину и на Мишелуку (Сремска Каменица). Уз ове окретнице је могуће поставити паркиралишта или гараже којима би се омогућила услуга „паркирај и вози“ што би додатно смањило густину саобраћаја на градским саобраћајницама, а укупна дужина ових линија би била око 42 км.

Ово је велики подухват за наш Град и могуће је припремити и започети изградњу прве линије у наредном мандату. Урадити претходну студију оправданости, прилагодити планску документацију, обезбедити финансирање пројекта и израдити пројекте трамвајских саобраћајница, неки су од корака на том путу до прве трамвајске линије.

Савремени трамваји су сигуран, комфоран, безбедан, брз и еколошки прихватљив начин градског јавног транспорта. Нископодни трамваји омогућавају брз и лак улаз путника, нарочито старијим особама и инвалидима у колицима којима би такав вид транспорта поједноставио и олакшао свакодневно кретање по граду.

Како би изгледао нови новосадски трамвај, и како бисте га увели?

У свету постоји много различитих технолошких решења за трамвај од оних са шинама чије је осовинско растојање 1.000 мм, затим оних са осовинским растојањем 1.435 мм па до моношинских трамвајских система који имају само једну водећу шину док су остали точкови гумени. Постоје решења и за трамваје који пролазе кроз зоне узаних градских улица, а који иду на батерије и немају контактну мрежу и на тај начин не нарушавају изглед тих старих и уских градских улица.

Урбанистичка струка у Новом Саду је на свим новопројектованим булеварима остављала простор за трамвајске линије, које би уз некадашње трасе старог „Трчике“ могле да приме нови вид градског транспорта.

Трамвај омогућава велики број превезених путника у кратком времену, не меша се са осталим градским саобраћајем и због тога је бржи. Покреће их нечујни електромотор и не праве буку. У савременим трамвајима раде клима уређаји, свира музика, најављују се долазеће станице.

Овакав савремени вид урбаног транспорта би пружио неопходну алтернативу аутомобилском саобраћају који већ годинама затрпава шири центар Новог Сада.

Покрет „Метла 2020“ зна да је ово могуће и зна како да спроведе ову велику и важну инвестицију која ће битно олакшати свакодневно функционисање грађана Новог Сада и његових гостију.